Centrum Informacji Turystycznej w Szpindlerowym Młynie

Kompleksowe informacje w jednym miejscu… Centrum Informacji Turystycznej w Szpindlerowym Młynie, mieszczące się w budynku ratusza, to źródło wszystkich odpowiedzi na pytania dotyczące Szpindlerowego Młyna i jego okolic.
intro

Lokalizacja:

Szpindlerowy Młyn położony jest na wysokości 575–1555 m n.p.m. nad rzeką Łabą. Samo miasto wraz z przyległymi dolinami zajmuje powierzchnię 7690,91 ha. Najwyższym punktem miejscowości jest Luční hora, która jest jednocześnie drugim co do wysokości szczytem w Czechach.

Historia miasta

Historia miasta sięga końca XVI wieku, kiedy przybyli tu pierwsi osadnicy. Zarabiali na życie jako górnicy wydobywający rudy, drwale i budowniczowie chat. Szpindlerowy Młyn składał się z kilku rozproszonych osad - nazwy niektórych przetrwały do dziś i wyznaczają części Szpindlerowego Młyna: Krausovy boudy, Bedřichov i Svatý Petr, Přední Labská, Klínové boudy, Sedmidolí. W 1854 roku osady te zostały połączone w samodzielną gminę Svatý Petr. Jednak Szpindlerowy Młyn stał się miastem dopiero w 1961 roku, a herb otrzymał w 1974 roku.

Dlaczego Szpindlerowy Młyn nazywa się Szpindlerowy Młyn?

Nawet mistrzowi ciesielstwa zdarza się czasem zaciąć...

Stało się tak z powodu błędu urzędniczego. Miejscowi górale pragnęli własnego kościoła i parafii, ponieważ w miejscowej kaplicy nabożeństwa odbywały się tylko trzy razy w roku, a do kościoła w Vrchlabí trudno było dojechać z powodu braku drogi.
Spotkali się więc w młynie młynarza Szpindlera i napisali prośbę do cesarza. Oprócz swoich podpisów wskazali również miejsce, w którym prośba została złożona, czyli Szpindlerowy Młyn. Podobne nazwy były powszechne w krajach niemieckojęzycznych, dlatego zwrócono pozwolenie na budowę kościoła dla wsi Szpindlerowy Młyn. Ostrzeżenie o błędzie mogło zostać odebrane jako obraza urzędu cesarskiego i Jego Wysokości, dlatego mieszkańcy woleli zaakceptować nową nazwę wsi.

Witamy w Špindlerův Mlýn

  • Do granicy::

    5,6 km i przewyższenie 504 m, czas ok. 2,5 godz.

  • Podgórzyny::

    17 km i przewyższenie 615 m, czas ok. 6 godz.

Turystyka z długą tradycją

W XIX wieku nastąpił rozkwit turystyki, a Szpindlerowy Młyn przekształcił się z regionu hutniczego w ośrodek rekreacyjny. Początkowo turyści przebywali tu głównie latem, korzystając z lokalnych uzdrowisk. Popularność sezonu zimowego zaczęła rosnąć wraz z rozkwitem narciarstwa.

Mekka narciarstwa

Narty dotarły do Karkonoszy za sprawą hrabiego Harracha około 1892 roku. Początkowo służyły jako narzędzie pracy dla pracowników leśnych hrabiego, ale nie minęło dużo czasu, zanim narty zyskały zwolenników wśród zwykłych ludzi.

Narty kosztowały wówczas 11 guldenów, co – dla porównania – stanowiło prawie połowę miesięcznej pensji rzemieślnika.

Čekejte, načítávají se údaje stránky...

Ta strona internetowa używa plików cookie

Możesz zezwolić na wszystkie pliki cookie, klikając poniżej „Zgadzam się na wszystko”, odrzucić je lub dostosować swoje preferencje w sekcji „Szczegółowe ustawienia”. Możesz również zmienić swój wybór później. Więcej informacji o plikach cookie znajdziesz w naszej Polityce prywatności.

Funkcjonalne pliki cookie Te pliki cookie są niezbędne do prawidłowego działania strony internetowej i dlatego nie można ich wyłączyć.
Analityczne pliki cookie Analityczne pliki cookie pomagają nam śledzić i analizować sposób, w jaki odwiedzający wchodzą w interakcję z naszą stroną przy użyciu Google Analytics 4. Informacje te pozwalają nam ulepszać treści i zapewniać lepsze doświadczenie użytkownika.
Marketingowe pliki cookie Odczytywanie i zapisywanie plików cookie w celach marketingowych dla systemów reklamowych, takich jak Google Ads lub Sklik. Te pliki cookie pozwalają nam śledzić zachowanie użytkowników i mierzyć wydajność strony oraz skuteczność kampanii.
Spersonalizowana reklama Pliki cookie remarketingowe pozwalają nam prezentować spersonalizowane reklamy w oparciu o wcześniejsze interakcje użytkownika z naszą stroną w systemach takich jak Google Ads lub Sklik.
Wykorzystanie danych osobowych Wybierając tę opcję, wyrażasz zgodę na przesyłanie i przetwarzanie swoich danych osobowych przez Google w celu kierowania i oceny reklam internetowych.